Ik_eerst.jpg

In dit blog lees je over het belang van jezelf op de eerste plek zetten. Vooral als je voor de klas staat. Ook geef ik je wat tips mee voor hoe je dat doet als er op een dag zoveel van je verwacht wordt voor anderen te doen. Want dat is wel mooi zo’n advies, maar het zit er zo ingebakken om voor anderen te zorgen, dat het lastig is om uit te voeren. Voor mij althans wel. In mijn werk, mijn gezin en sociale leven.

Juf, wil je me helpen? Juf, ik heb in mijn broek geplast. Juf, iemand zei iets naars tegen me. Naast de lessen die je geeft, het volle programma waarin je alle beschikbare tijd zo effectief mogelijk moet inzetten voor het cognitieve leerproces van de kinderen, zijn er nog zoveel situaties die niet gepland zijn en toch iets van jou vragen. Waar blijft dan tijd over voor jou? In je pauze? Na schooltijd? Thuis? Haha, zeker niet. Er is geen tijd voor jou. Totdat jij tijd voor jou creëert. En voordat je dat gaat doen is van belang dat jij begrijpt waarom dat belangrijk is. Vervolgens is het de vraag wanneer ben jij gestopt met jezelf op de eerste plek te zetten? En dan pas kun je kijken naar hoe jij deze tijd voor jezelf kunt maken.

Waarom jij eerst?

Het is eigenlijk zo logisch: Als jouw batterij op is, hebben ze niks aan jou. Als jouw batterij opraakt, ben jij niet de persoon die je wil zijn: vaak moe, geïrriteerd, vaak ziek, neerslachtig etc. En andersom, als jij het overleeft, ben jij er om anderen te kunnen helpen. Zo is het ook voor de klas en thuis. Als jij je goed voelt, kun jij jouw leerlingen, collega’s, ouders, je eigen kinderen, je partner geven wat zij nodig hebben. Wanneer werd jij niet meer de belangrijkste persoon in jouw leven?

Door onze ervaringen in onze kindertijd, maken we bepaalde keuzes die ons toen geholpen hebben om te overleven in ons gezin, op school, op de sportvereniging etc. Ons brein is nog geprogrammeerd om te overleven in stammen in de oertijd. Als je door je stam niet geaccepteerd werd, werd je verbannen en liep het niet goed met je af. Ons leven is drastisch veranderd. We leven niet meer in stammen en als je volwassen bent, heb je ook de zorg van je ouders niet meer nodig om te overleven. Op welk moment of momenten in jouw kindertijd heb jij de keuze gemaakt dat jij minder belangrijk was dan wat dan ook?

Voor mij was het opgroeien als jongste in een gezin met drie kinderen in Mozambique, Afrika. Mijn ouders, met alle liefde en respect, waren druk bezig met de buitenwereld. En nodig ook, want heel veel mensen in Mozambique hebben niet veel en kunnen alle hulp gebruiken om de kwaliteit van hun leven te verbeteren. Dus wat ik met mijn kinderbrein besloot, was dat het handig was dat ik lief en meegaand was en dat als ik met de zeilen mee zou waaien, zou ik de liefde van mijn ouders krijgen en hun levensmissie niet in de weg staan.

Gedrag dat mij toen schijnbaar geholpen heeft, werkte op volwassen leeftijd compleet tegen mij. Ik was mijn IK totaal kwijt. En dat laatste inzicht heeft ervoor gezorgd dat ik een andere keuze kan maken. Ik ben de belangrijkste persoon in mijn leven. Wat ik nodig heb om mij goed te voelen doet er toe. En als ik mij goed voel, kan ik de leerkracht zijn die ik wil zijn, kan ik de moeder zijn die ik mijn kinderen gun, kan ik de partner zijn die ik voor mijn man wil zijn enzovoort. Waar voorheen al die rollen die ik had aangenomen als een zware last op mij drukten, zijn ze nu een bijdrage en verrijking voor mijn leven. En dat wens ik jou ook toe. Zet jezelf op de eerste plek en ontdek weer wat belangrijk is voor jou.

Hoe doe je dat?

Laat je inspireren door de tips die ik je hier aanbied. Wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken, en andersom, dus probeer het uit.

#1       Zeg iets liefs tegen jezelf elke keer als je merkt dat je kritisch bent tegen jezelf. Geef jezelf een compliment of, als je even niks anders weet: “Ik ben geliefd, ik ben veilig” of zoek een andere mooie affirmatie die jou aanspreekt

#2       Plan tijd voor jezelf in. Twee keer een kwartier elke dag. Doe een meditatie, lees even wat, kijk uit het raam. Richt je aandacht naar binnen. Lijkt het teveel tijd? Je verdient het echt terug. Doordat je meer ontspannen en positief bent, win je op alle andere fronten zoveel tijd terug.

#3       Kies, zeker in je vrije tijd, zoveel mogelijk voor dat wat jou oplaad, waar jij blij van wordt. Welke activiteiten, uitjes, films, series, social media posts, live sociale contacten dragen daaraan bij? Het is jouw tijd en jij kunt de keuze maken hoe je die indeelt. En ja, dat is soms voor een ander minder leuk. Maar de tijd die ze dan op een ander moment met jou doorbrengen is dan wel veel leuker!

#4       Geef duidelijk je grens aan. Als een ander iets doet waar jij je niet prettig bij voelt, geef dat aan. “Ik voel me niet prettig als jij .... doet of .... zegt.” En spreek dan je behoefte uit, wat wil je wel.

#5       Neem écht pauze. Laat iedereen weten die je iets werkgerelateerd vraagt of zegt weten dat je nu pauze hebt en dat ze je een mailtje kunnen sturen, of op een ander moment kunnen opzoeken. Heel veel momenten waarop er een beroep op jou gedaan worden, kunnen best even uitgesteld worden en lossen dan vaak vanzelf op voordat jij er iets mee gedaan hebt.

Ik hoor graag van jou terug. Wat maakt dit blog bij jou los? Wat doe jij om jezelf op nummer 1 te zetten? Deel het in een reactie hier onder dit blog of stuur mij een persoonlijk bericht. Laat me weten hoe jij jezelf de belangrijkste persoon in jouw leven maakt en welke uitdagingen jij daarin nog tegen komt.

Dankjewel voor je interesse in dit blog. Ken jij nog mensen voor wie is dit onderwerp ook een uitdaging is. Voel je vrij om dit blog met hen te delen. Dankjewel daarvoor!