Uitgerust_opstaan.jpg

In deze drukke tijd is het voor veel mensen lastig om uitgerust op te staan. Hoe is dat bij jou? Spring jij op uit je bed als je wekker afgaat? Of lig je, net als veel andere leerkrachten in het basisonderwijs, ’s nachts vaak wakker? Denk je dan aan gebeurtenissen die geweest zijn of die nog gaan komen? Heb je moeite met in slaap komen? Dan heb ik een paar tips voor je.

#1 Ga even wat anders doen

Merk op dat je wakker bent. Ga even op je bedrand zitten en vraag jezelf af wat je wil doen. Wil je even wat schrijven of lezen? Laat schermpjes uit als het kan. Voel goed bij jezelf welke activiteit je rust zal geven. Is het nog iets op je to do lijst? Is het iets wat je al lang aan het uitstellen bent? Heb je een creatief idee? Of wil je een ontspanningsoefening doen? Het gaat er om dat je, als je met deze activiteit klaar bent, je weer met een voldaan gevoel in bed ligt. Dat geeft je energie om de volgende dag weer fris te beginnen.

#2 Onderzoek je voedingspatroon

Welke voeding kies je voor het avondeten? Hoeveel eet je? Tot hoe laat eet en drink je nog? Eet een lichtere maaltijd, drink alleen water en (rustgevende kruiden) thee. Eet na acht uur ’s avonds niet meer. Geef je organen rust. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je wakker wordt van de honger. Maar als je een paar uur voordat je gaat slapen minder eet en drinkt geef je je lichaam de tijd en de rust om alles van die dag te verwerken en tot rust te komen.

#3 Neem overdag ook rust

Plan twee momenten in, elke dag dat je minstens 15 minuten even alleen bent. Mediteer, doe een powernap, ga een blokje om. Wat past het beste bij jou? Het gaat er om dat je in dat kwartier je gedachten op het hier en nu richt. En wat je het beste bij het hier en nu brengt is je ademhaling, voelen hoe je lichaam voelt en je omgeving opmerken met al je zintuigen. Even helemaal aanwezig zijn bij jezelf, je lichaam en je omgeving.

#4 Het is zoals het is

Onderzoek welke overtuigingen je hebt over slaap. Bijvoorbeeld over hoeveel uur je zou moeten slapen. Zijn deze waar? Hoe weet je dat ze waar zijn? Zijn ze voor jou ook waar? Of heb je deze overtuigingen overgenomen van wat anderen vinden wat goede nachtrust is? Vaak zorgen deze overtuigingen voor weerstand tegen wat er is en die weerstand kost energie. Geef je aan de situatie over. Zeg tegen jezelf: “Ik ben wakker, het is zoals het is” en ga dan met je aandacht naar je ademhaling.

#5 Doe (deze) ontspanningsoefening

Neem een paar diepe ademhalingen. In door je neus en uit door je mond. Kijk of je elke ademhaling iets kunt verlengen. Ga daarna met je aandacht naar een plek in je lichaam waar je spanning voelt en wees daar met je aandacht helemaal bij. Adem er steeds rustig naar toe. Merk op wat dat met die plek in je lichaam doet. Zoek dan weer een andere plek waar je spanning of ongemak voelt en hetzelfde. Herhaal dit totdat je lichaam helemaal ontspannen voelt en kijk of je zo langzaamaan kunt wegzakken in een diepe ontspanning. 

Ik wens je veel rust toe met deze tips! Wil je je ervaringen met mij delen, heb je nog andere tips om uitgerust de nacht uit te komen, of kan ik je verder helpen, dan hoor ik het graag! Via een mailtje of plaats je reactie onder deze blog.