wat_maak_jij_jezelf_wijs.jpg

Wat maak jij jezelf wijs?

De hele dag zijn we met onszelf in gesprek. Wat stom dat ik dat vergeten ben. Als ik “nee” zeg, is dat vervelend voor de ander. Ik wil niemand tot last zijn. Heb ik dat wel goed gedaan? Oh, jee, ik heb die ander gekwetst. Ik ben hier echt niet goed in. Etc. etc.

Gedachten beïnvloeden je gevoelens, gevoelens beïnvloeden je gedrag en je gedrag beïnvloeden gebeurtenissen en die beïnvloeden weer nieuwe gedachten. En dat is prima als het allemaal positief is, maar als dat negatief is kan dat zwaar zijn. Dus als je wil dat er iets verandert in je leven, zijn het je gedachten waar je iets mee moet.

Vaak richten we ons op ons gedrag. Ik wil afvallen dus moet ik minder eten en meer bewegen. Ik wil meer rust dus moet ik minder doen. Ik wil niet ziek zijn, dus moet ik vaker naar buiten. Maar dat gedrag houden we maar even vol. En heeft vaak ook niet het effect dat we willen. Omdat ons brein nog steeds dezelfde gedachten produceert. En het wordt vaak nog erger als het niet lukt. Want dan geven we onszelf op de kop. Met als gevolg nog meer negatieve gedachten en gevoelens en gedrag waar je van af wil.

Veel van wat we tegen onszelf zeggen is geprogrammeerd in de eerste vijf jaar van ons leven. De jaren dat we voor liefde en zorg afhankelijk waren van onze ouders en andere verzorgers.

Laatst sprak ik een vrouw die angst had voor auto rijden. Ze zat niet lekker achter het stuur. Anderen houden zich niet aan de verkeersregels, ik heb geen uitwijkmogelijheden als er nu iets gebeurt. Tunnels zijn vreselijk. Toen ik haar vroeg wat er gebeurd was in haar jonge jaren (Hoe zaten haar ouders in de auto?) werd het haar meteen duidelijk. Haar vader was altijd boos op andere weggebruikers. Dus als kind heeft ze de conclusie getrokken dat autorijden niet leuk is en dat ze dat zelf niet zou gaan doen, omdat dan haar vader ook boos op haar zou worden. Zo’n beslissing gaat dan naar de achtergrond en staat ons nu in de weg om ons leven te leiden zoals we dat willen. Na dit inzicht, ontstond voor haar de mogelijheid om opnieuw een keuze te maken. Kiezen wat ze nu tegen zichzelf gaat zeggen als ze in de auto zit. Autorijden is veilig, want ik let goed op. Als iemand iets onverwachts doet, heb ik de vaardigheden om daar goed op te anticiperen. Ik ben een goede chauffeur en ik heb al jaren ervaring. En alle “ja maar” gedachten zijn niet meer gewenst. Want er is genoeg bewijs te vinden dat het wel goed is. Want ze leeft nog!

Zelf ontdekte ik, toen ik net startte met mijn bedrijf, dat ik moeite had met geld vragen. Dat is ontstaan door de gedachte dat ik niet rijk wilde worden. En waarom? Als dochter van socialisten in Afrika waar de contrasten tussen rijk en arm enorm zijn en waar rijke mensen vaak ten koste van anderen nog rijker worden. Mijn ouders spraken zich vaak negatief uit over stinkend rijke mensen. Dus de conclusie die ik trok: rijk zijn stinkt en is slecht. Dat ga ik dus niet doen. Met dit inzich kon ik een ander keuze maken. Ik kies nu gedachten als: Ik verdien het om geld te ontvangen. Geld helpt mij om het leven te leven dat ik wil. Met mijn rijkdom en overvloed ben ik een waardevolle bijdrage voor anderen en de planeet.

Waar blokkeer jij jezelf nog? En waar is dat ontstaan? Welke conclusies heb je als klein kind getrokken? En wat kun je nu voor in de plaats zetten? Welke gedachten kunnen jou helpen om met meer gemak te doen wat je wil doen?

In je werk voor de klas komen misschien de volgende gedachten in je op: dat je tekort schiet, dat je niet iedereen gegeven hebt wat hij of zij nodig had, dat er nog zoveel taken te doen zijn, dat je nog niet genoeg kennis hebt om bepaalde kinderen goed te kunnen begeleiden, dat dit echt zwaar werk is, dat er in een school teveel prikkels zijn, en nog veel meer.

Deze gedachten kun je veranderen naar: Ik ben een goede leerkracht met geweldig oplossingsvaardigheden. Herhaal dit elk dag, elke keer als je merkt dat je het idee hebt dat je tekort schiet. Je vertelt je brein een ander verhaal. Namelijk het verhaal dat je dit kan! Dat je uitdagingen gemakkelijk kunt oplossen. Schrijf het in je agenda, maak er een screensaver van, de achtegrond op je telefoon, op je spiegel. Jouw brein gaat dit op den duur van je overnemen. En je zult echt een andere werkelijkheid gaan ervaren.

Ik denk graag met je mee over hoe je jouw gedachten kunt veranderen zodat je met meer gemak je leven kunt leiden en je werk kunt doen.

Ik ben benieuwd wat dit blog jou gebracht heeft. Laat je reactie hieronder achter of stuur me een mailtje. Ken je nog meer mensen die iets aan dit blog zouden kunnen hebben, voel je dan vrij om het met ze te delen.